Sikanőz
Írta:
Balogh István
JÁTÉK: A kisebb lapot húzó játékos kezd, majd felváltva következnek.
A lapok lerakását az alábbi eljárás szerint kell elvégezni:
- Az első körben mindkét játékos középre helyezi az alakzat
szabadlapjait. Ezután felfordítják a segédtalonjuk felső lapját, és ha
lehetséges, középre rakják, ha nem máshová helyezik, a kirakáson belül.
- A további körökben a lerakáshoz elsősorban a segédtalon felső
lapját használják.
- Az alaplapokra építés mindig elsőbbséget élvez a máshová történő
lerakáshoz viszonyítva. Hasonlóan, ha több lap is választható a
középre építéshez, elsősorban a segédtalonból és csak azután az
alakzatból, illetve a talonból lehet felhasználni lapot.
- Ha az alaplapokra már nem tehető kártya, a játékosook az alakzatra
is építhetnek lefelé menő sorrendben, váltakozó színnel (piros-fekete).
Ehhez felhasználhatják az alakzat más halmának, a segédtalonnak vagy
a talonnak a felső lapját- itt nincs elsőbbségi sorrend.
Az alakzat halmainak lapjait egymást félig lefedve kell lerakni, úgy,
hogy minden kártya látható legyen.
- Az alakzatban megüresedett helyet az alakzat egy másik halmának,
a segédtalonnak vagy - ha az is elfogyott - a talonnak a felső
lapjával lehet betölteni. ( A helyeket nem szükséges azonnal
betölteni.)
- Ha középre már nem lehet építeni és a segédtalon felső lapja
sem rakható le az alakzatra, a játékosok felhasználhatják talonjuk
felső lapját. Ha ezt a lapot le tudják tenni közvetlenül középre vagy
az alakzatba, felüthetik a talon következő lapját és így tovább, amíg
a felfordított kártya már nem játszható ki. Ekkor ezt a lapott képpel
felfelé bal oldalra, a dombba kell helyezni. Ezzel az adott játékos
köre véget ér.
- Ha középre már nem lehet építeni és a segédtalon felső lapja
sem rakható le az alakzatra, a játékosok felhasználhatják talonjuk
felső lapját. Ha ezt a lapot le tudják tenni közvetlenül középre vagy
az alakzatba, felüthetik a talon következő lapját és így tovább, amíg
a felfordított kártya már nem játszható ki. Ekkor ezt a lapott képpel
felfelé bal oldalra, a dombba kell helyezni. Ezzel az adott játékos
köre véget ér.
- A dombba rakott lapokat nem lehet kijátszani. Ha azonban a játékos
talonja elfogy, felveheti a domb lapjait, és azokat képpl lefordítva,
keverés nélkül új talonként felhasználhatja.
TÖLTÉS: Ha összes szabadlap középre kerül, a játékosnak megvan az a
választási lehetősége, hogy lapokat "töltsön" ellenfele segédtalonjára
vagy dombjába, felfelé vagy lefelé menő sorrendben. Ehhez felhasználhatja
az alakzat vagy a saját segédtalonjának, illetve talonjának lapjait.
Ha ellenfele segédtalonjának felső lapja le van fordítva, a játékos
bármikor megkérheti, hogy fordítsa azt fel.
Ha az ellenfele már felhasználta a segédtalonját vagy a dombját
(azaz a játék a vége felé közeledik), a játékos nem tölthet lapokat
az így keletkező üres helyekre.
SZABÁLYTALANSÁGOK: Ha a játékos úgy véli, hogy ellenfele hibázott a lerakás során,
bemondja, hogy "Taccs!", és a játékot ekkkor azonnal le kell
állítani. Ha a hiba beigazolódik, a helytelenül lerekaott lapot
visszateszik az előző helyére, és a hibázó játékos mán nem játszhatja
le az adott körét. Ha a hibára nem derül fény, mielőtt további
lerakásokat tennének a "vétkes" büntetés nélkül folytathatja a játékot.
VÉGEREDMÉNY: A játékot az nyeri meg, akinek elsőként sikerül leraknia
az egész csomagját, azaz segédtalonjának, talonjának és dombjának összes
lapját. A győzelemért 30 pontot kap, plusz 2 pontot az ellenfele
segédtalonjának minden megmaradt lapjáért, további 1 pontot az
ellenfele talonjának és dombjának minden megmarad lapjáért. Ha egyik
játékosnak sem sikerül győznie, akkor a végeremény döntetlennel zárul.
Egy másik módszer szerint a játékosok kiértékelhetik megmaradt lapjaikat,
hogy eldöntsék, hogy ki a győztes. Mindegyikük 2 pontot számít a
segédtalonban és pontot a talonban, illetva a dombban megmaradt minden
lapra.