Pasziánsz alapszabályok és kifejezések

Írta: Balogh István



A pasziánsz az egyszemélyes kártyajátékok összefoglaló neve. Ezen játékok eredete nem tisztázott, de valószínűleg évszázadok óta léteznek, és ma is több száz ilyen játék van. Számos játék kimenetele leginkább a keveréstől függ, mások pedig nagy gyakorlatot és jó ítélőképességet igényelnek.


KÁRTYA: Egyes játékokhoz egy, másokhoz két csomag standard 52 lapos kártya szükséges. Megint másokhoz "csonka" pakli kell, melyhez a csomagból bizonyos lapokat a játékot megelőzően kivesznek. Bizonyos játékok lehetővé teszik a joker alkalmazását. Az ász - hacsak a szabály másként nem írja elő - a legkisebb lap.

CÉL: A játék alapvető célja az alaplapokra történő színcsaládok felépítése. A játékok egy másik csoportjában bizonyos lapokból kell párokat kialakítani.

Míg más játékok célja újraépíteni a csomagot vagy eldobni a csomagban lévő összes lapot. Ha a játék sikerül, azaz a játékos pontosan teljesíti a célját, azt mondjuk: "kijön". Ha nem sikerül a cél teljesítése, akkor a játék "elakad".

KIRAKÁS: A legtöbb játék kezdetén a lapokat egy előírt alakzatba rakják ki, mely a játéktól függően változik. Ez az alakzat a játékkezdéskor kiosztott egyéb lapokkal együtt alkotja a "kirakást".

-ALAPLAPOK azok az első lapok, melyekra a színcsaládokat, ill. sorozatokat fel kell építeni. Egyes játékokban a kirakás részét képezik, és a játék elején kell leteríteni őket. Gyakran azonban nem szereplnek a kirakásban, hanem a játék során kerülnek az asztalra.

Ezek a lapok rendszerint speciális értékű kártyák - általában ászok.

-ÜRES HELYEK a kirakásban azok a helyek, melyekre a lapok a szabály szerint rakhatók, vagy ahonnan lapokat vettek el és amiket a játék szabályátől függően lehet vagy nem lehet újra elfoglalni.

-SEGÉDLAPOK: Egyes játékokban a kirakás egy vagy több olyan lapot tartalmaz, ami megfelelően játékba hozható. Ezekre a segédlapokra viszont nem lehet építeni, eltérően az alakzatban lévő lapoktől.

-A TALON azokat a lapokat tartalmazza, melyek a kirakás után megmaradnak. A talont mindig képpel lefelé kell tartani.

-DOMB vagy SZEMÉTDOMB: A talon azon lapjai, melyeket nem lehet azonnal beépíteni az alakzatba, gyakran egy vagy több dombban helyezkedik el képpel felfelé, majd adott esetben visszahozzák a játékba.

-Az ELDOBOTT LAPOK azok, melyeket félretesznek a játék folyamán, és már nem kerülnek vissza. Egyes játékok célja a csomag osszes vagy legtöbb lapjának eldobása.

-SZABADLAPOK: azok a lapok, melyeket a szabályoknak megfelelően be lehet építeni az alakzatba, az üres helyekre vagy az alaplapok közé.

Olykor egy lap eltávolítása "felszabadítja" a mellette lévő lapot, például amikor a domb felső lapját leveszik, és a következő lap szabaddá válik a játékhoz.

-MEGJELENŐ LAPOK: Egy lap rendszerint csak akkor szabad a játék számára, ha teljesen megjelent, azaz más lap sem részben, sem egészben nem takarja.

-AZ ÉPÍTÉS: Egy lapnak az alakzatban, az alaplapok közé vagy üres helyre történő elhelyezését jelenti a megfelelő sorrendben. Ez lehet numerikusan, sorozatjel vagy szín alapján.
  1. Építkezés történhet numerikusan lefelé menő sorrendben. (pl. 7 építhető 8-ra, a 6 a 7-re stb.)
  2. Építkezés lehet numerikusan felfelé menő sorrendben. (pl. 3 építhető a 2-re, a 4 a 3-ra, stb.)
  3. A numerikus sorozat lehet folyamatos "átforduló" (pl. 3,2,A,K,Q) vagy párosával menő (pl. 7,9,J,K,2,4, stb.)
  4. Egy lap csak azonos sorozatjelű (pl.kőr) lapon építhető. Más játékokban egy lap csak eltérő sorozatjelű lapra építhető
  5. Egy lap csak azonos színű lapra (pl. piros) építhető.
  6. Egy lap csak eltérő színű lapra (pl. piros, fekete,piros, fekete) építhető.